7 tipov ako si (ne)vybrať kozmetický salón

26.06.2022

Prezradím ti 7 najčastejších chýb, podľa ktorých si ľudia vyberajú svoj salón (nielen kozmetický) a ako sa im vyhnúť. Vďaka týmto radám (aspoň dúfam) si budeš vedieť nájsť svoj vysnívaný salón či kozmetičku oveľa ľahšie. Trošku nakukneme aj do zákulisia života kozmetičky. Tak poďme sa spolu pozrieť na to, ako si (ne)vybrať kozmetický salón:

Chyba č.1 - Výber salónu iba podľa ceny

Staré porekadlo hovorí "Dostaneš, čo si zaplatíš." Pri výbere salónu to platí dvojnásobne.

Keď pre seba požaduješ tie najlepšie služby, mala by si vyhľadať taký salón, ktorý ti poskytne najvyššiu hodnotu, nie najnižšiu cenu.

Prečo?

Hodnota = kvalita + servis + cena 

Je úplne jasné, že nikdo nemôže ponúknuť najlacnejšiu službu a mať pritom najlepšiu kvalitu a servis zároveň.

Určite vieš získať vysokú kvalitu a super servis, ale určite nie zároveň so službou skoro zadarmo.

Keď ti naozaj záleží na tom, aby si dostala kvalitnú službu a servis, aby tvoja pleť dostala odbornú individuálnu starostlivosť od kozmetičky, ktorá neváha investovať do svojho sebarozvoja a vdelania a ty si bola k tomu primerane hýčkaná, tak naozaj nevyberaj salón na základe nízkej ceny.

Výslednú cenu totiž ovplyvňujú viaceré faktory, ako prevádzkové náklady salónu, výber kozmetiky, materiál, prístoje a vzdelávanie. Keď je cena príliš nízka v niečom bude "háčik":

  • lacné salóny idú na kvantitu - v takomto salóne sa ťažko dočkáš individuálneho prístupu a záujmu o teba a tvoje problémy s pleťou. Zväčša ani hlbšie nerozmýšľajú nad vhodným ošetrením, urobia ti také, ktorý si sama povieš, bez ohľadu na to či je pre teba vhodné alebo nevhodné, bez ohľadu na to, či tím ošetrením vieš dosiahnuť zmenu o ktorej snívaš. Neostane čas ani na poradenstvo ako sa o seba starať, aby si dosiahla tú vytúženú zmenu.
  • lacné salóny si nestoja za svojou prácou - nič ti negarantujú, nevysvetlia, nevenujú ti pozornosť pri nespokojnosti. Veľa krát im neostáva ani priestor na ďaľšie vzdelávanie a zavádzanie moderných postupov a noviniek v ošetreniach. Ani dlhoročná prax nie je zárukou kvalitne odvedenej práce.
  • lacný materiál a kozmetické produkty - profesionálna kozmetika do salónu má svoju cenu, kde sa garantuje aj výsledok. Ale keď sa šetrí na tom najpodstatnejšom - kozmetických produktoch - tak aký výsledok dosiahneš s takou kozmetikou? Veľakrát dostaneš ešte menej ako si myslíš. A keď sa šetrí na tom podstatnom, tak si polož otázku, na čom ďaľšom sa dá ešte ušetriť ...
  • nízke platové ohodnotenie - aj tu platí, tak ako v každom inom odvetí, že zamestnanec skáče do takej výšky, do akej dostane výplatu. Pri lacných službách nie je priestor na vyššiu výplatu, a netreba sa potom čudovať, že zamestnaná kozmetička nemá nadšenie pre svoju prácu. Netreba jej to ani vyčítať, za úroveň nastavených služieb vôbec nie je zodpovedná ona ale majiteľ salónu (iba v prípade, že je to jej vlastný salón ale to je iný príbeh).


Tak čo? Ešte stále hladáš najlacnejší salón v okolí?

Chyba č.2 - Myslíš si, že všetky salóny a služby v nich sú rovnaké

Azda najväčší omyl aký existuje. Naozaj. 

Každý salón a jeho služby sú iné. Každý ma inú úroveň vzdelania, rozsah samotnej služby - inú kozmetiku, postup, prístroje, servis. Niekto má v cene ošetrenia aj doplnky ako úprava a farbenie obočia, niekde si to účtujú ešte plus k ošetreniu. Taktiež atmosféra a štýl salónu je iný. A asi to najviac rozdielne je samotná kozmetička a jej osobnosť. 

Kombinácia vedomostí, skúseností a etikety robí kozmetičky skvelými. Ako klient si veľa krát neuvedomujeme, čo všetko obnáša byť kozmetičkou - kombinácia skoro až lekárskych vedomostí, psychológie ale aj manažérstva. A čím chce byť kozmetička úspešnejšou, tým viacej musí do svojho rozvoja investovať. Je to ako forma umenia.

Napriek tomu, že vrytá predstava o kozmetickom ošetrení je bolestivé hĺbkové čistenie s naparovaním, nejaké packanie masiek a hladkanie tváre, či úprava a farbenie obočia, kozmetika už dávno nie je iba o tom. Je to jeden z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich segmentov a kvalitné vzdelanie prináša nové moderné postupy v starostlivosti o zdravie pokožky. Dnes sa dá naozaj výrazne zmeniť stav pleti správne zvolenou kozmetikou, postupom a následne domácou starostlivosťou. 

A rozdielna úroveň vzdelania kozmetičiek robí rozdiely aj medzi samotnými salómni a ich ošetreniami. 

Neváhaj sa v salónoch ešte pred prvým ošetrením opýtať:

  • aký ma názor na tvoj kozmetický problém 
  • kedy a aké školenie kozmetička absolvovala k riešeniu tvojho problému
  • koľko času sa ti bude venovať
  • čo všetko je obsiahnuté v cene ošetrenia
  • akú kozmetiku používajú pri ošetreniach
  • akú garanciu poskytujú na svoje služby

Pri ošetreniach sa zas neváhaj pýtať:

  • pýtaj sa na jednotlivé kroky ošetrenia a prečo sa vykonávajú
  • či ti vie odporučiť k ošetreniu aj domácu starostlivosť, ktorá bude nadväzovať na ošetrenie v salóne a tým sa zaručí želaný výsledok
  • neváhaj sa jej opýtať čokoľvek, čo považuješ za dôležité a nechaj si vysvetliť aj "prečo je to tak" (nielen toto sa musí urobiť, ale aj prečo sa to musí urobiť, aký výsledok očakáva, ako dlho bude trvať dopracovať sa k výsledku a prečo,...)

Keď dostaneš odpovede na svoje otázky, bude ti jasnejšie, ktorý salón je pre teba. A salón, ktorý ma o teba ako klienta naozaj záujem, ti na tvoje otázky zodpovie a bude sa ti snažiť dokázať, že je pre teba ten pravý.

Nechaj si čas na premyslenie, ktorý salón budeš navštevovať, pokým naberieš istotu, že je to ten pravý pre teba, kde dostaneš kvalitnú službu a servis aký očakávaš. Potom sa už oplatí ostať loajálny k tomuto salónu. Prečo? Dostávame sa k bodu číslo 3.


Chyba č.3 - Časté striedanie salónov, bezhlavé skúšanie rôznych procedúr

Možno si myslíš, že je to pre teba výhra, keď môžeš využívať rôzne zlacnené, akciové služby rôznych salónov a tým pádom "ušetriť" na službe. Je to naozaj tak? Niekedy (keď máš šťastie) je to cesta k nájdeniu si svojho vysneného salónu, tzv. ošetrenie na skúšku, ale dlhodobo je to pre tvoju pleť a zdravie pokožky risk.

V každom salóne majú inú kozmetiku, iné postupy ošetrení a navrhnú ti inú domácu starostlivosť pre dosiahnutie ciela. Loajálnosť v tejto oblasti znamená aj rýchlejšie dosiahnutie zmeny a udržateľnosť výsledku. Predídeš riziku rôznych problémov vzniknutými prekombinovanými ošetreniami. Každý lepší salón si vedie kartu klienta, kde si zaznačuje, čo všetko ste spolu absolvovali, akú domácu starostlivosť používaš, aké máš alergie či užívaš špeciálne lieky a tým predchádza komplikáciám.

Aj naopak, loajálneho klienta si salón viacej váži, venuje mu viacej pozornosti a chce do teba investovať svoj čas a energiu. Vie ponúknuť takému klientovi cielené riešenie ale aj rôzne benefity.

Áno, cena je niekedy lákavá a dôležitá, ale nemala by byť dôležitejšia ako samotná kvalita služby. Keď sa v salóne ukážeš raz za pol roka, keď potrebuješ niečo napraviť (zo zlej vykonanej služby v inom salóne alebo z absencie akejkoľvek starostlivosti), tak ako ústretoví k tebe bude "tvoj" salón? Dostaneš rýchlo termín?  Dostaneš bonusovú službu či špeciálnu ponuku? Asi nie.

Každý salón sa vie o svojho loajálneho klienta postarať aj v čase mimoriadnej situácie napríklad rýchlym extra termínom, vie ti prednostne ponúknuť špeciálne či tajné akcie či bude na teba myslieť pri vianočných darčekoch, ktoré má určené iba pre tých najvernejších VIP klientov. A to poteší za každých okolností.

Tak čo? Koľko salónov si vystriedala za posledné obdobie? Alebo už máš ten svoj vysnívaný salón?

Chyba č.4 - Nedostatok času a pozornosti

Táto chyba sa môže objavovať na oboch stranách tejto mince - teba ako klienta ale aj salónu ako poskytovateľa služby.

Rezervuješ si termín a 4- krát z 5. rezervácií ti príde niečo do cesty a ty rušíš svoj termín na poslednú chvíľu? Chceš navštevovať kozmetický salón, aby ti pomohol vyriešiť nejaký tvoj kozmetický problém a ty si nevyhradíš dostatok času? Meškách, ponáhľaš sa, nevenuješ pozornosť tomu, čo ti kozmetička hovorí? Takto nedosiahneš vytúžený ciel. A ani relax pri ošetrení. Dokonca v takých prípadoch sa môže stať, že pre nedostatok času na komunikáciu s kozmetičkou - chýbajúcu konzultáciu - nedostaneš to, čo by si potrebovala a chcela. Tvoje meškanie vie napokon ovlyvniť v ten deň aj inak bezproblémový chod salónu, ty aj kozmetička ste v strese a následne to ovpyvňuje aj po tebe idúcich klientov. 

Áno, sú situácie, ktoré z času na čas neovplyvní nik z nás, ale keď sa to stáva pravidelne, tak dávaš jasne najavo, že si nevážiš prácu niekoho iného a skôr či neskôr ťa kozmetička prestane vnímať ako vhodného klienta pre svoje služby a už u nej nedostaneš termín. 

Vyhraď si dostatok času na príchod do salónu, na samotné ošetrenie a konzultáciu s kozmetičkou. Ty budeš v pohode a kozmetička bude mať možnosť poskytnúť ti 100%-tnú službu aj s poradenstvom. A takéto chvíľe relaxu si náležite vychutnáš, lebo každá z nás si to zaslúži.

Konzultácia pred ošetrením je taktiž veľmi dôležitá - vyjasníš si s kozmetičkou, aký je účel tvojej návštevy a čo očakávaš od jej služby. Je to čas aj na otázky a odpovede. Nevynechávaj konzultáciu, hlavne v začiatkoch tvojích návštev salónu, iba preto, že sa ponáhľaš. Konzultácie majú zmysel aj po rokoch návštev v salóne, len už zaberú pravdepodobne menej času.

A naopak, salón, kde sa neobťažujú s tebou prebrať tvoje problémy, starostlivosť a víziu, kde ti "niečo urobia" a ani ti nevysvetlia čo a prečo, neprejdú si s tebou progres v dosiahnutých cieloch, ledva skončíte ošetrenie a už sa dnu hrnie ďaľšia klientka asi nebude tým správnym partnerom v tvojej starostlivosti. Nedajbože budeš mať nejakú otázku. Myslíš, že dostaneš odbornú odpoveď? 

Vždy dbaj na to, že salón má na teba vyhradený dostatok času, všetko, čo ti nie je jasné sa opýtaj. Nastavte si spolu s kozmetičkou svoj systém ošetrení a domácej starostlivosti, nechaj si to vysvetliť. Domáca starostlivosť tvorí 70-80% úspechu a tvojej spokojnosti. Preto dôveruj svojej kozmetičke. Nie nechce ti poškodiť, chce ti pomôcť vyriešiť tvoj problém.

Dobrý salón je postavený aj na komunikácii. A poskytuje garanciu. 


Chyba č.5 - Vyberáš si salón, ktorý neručí za svoje služby, neposkytuje garanciu

Výsledky služieb sa tažko garantujú či reklamujú.

Salón, ktorý si stojí za svojimi službami, prejdú si s tebou tvoje priania, usmernia tvoje očakávania, venujú ti 100% pozornosť, tak taký salón svoje služby aj garantuje. Je totiž presvedčený, že ponúkajú kvalitnú službu, kvalitný servis, investujú do vzdelávania a moderných technológií a garancia spokojnosti nepredstavuje pre nich riziko.

Existuje ešte mnoho salónov, kde sa takejto garancie nedočkáš.

Lepší prípad je, že nevedia, že niečo také môžu "garantovať".

Aj keď si stoja na 100% za svojou službou, chyba sa môže vyskytnúť, veď aj kozmetička je iba človek. Ide o malé pochybenie v pokytnutej službe či o totálne fiasko? Neboj sa nikdy svoju nespokojnosť prejaviť. 

Keď príde na "lámanie chleba" tak sa k problémom so spokojnosťou postavia čelom a snažia sa nájsť vhodné riešenie (od poskytnutie opakovanej služby bezplatne, poskytnutia určitého benefitu navyše či až po vrátenie peňazí). To je salón ktorý garantuje svoje služby, aj bez toho aby to verejne napísal.

Ten horší prípad je, keď sa ti salón, obráti chrbtom, tvoju nespokojnosť obráti napríklad na tvoje "nereálne očakávania", nehľadá riešenie vzniknutej situácie si za svojimi službami vôbec nestojí a pre mňa je to zlyhanie akejkoľvek profesionálnej dôvery v služby a kvalitu toho salónu. 

Áno, pre každého je nepríjemné riešiť reklamáciu a nespokojnosť klienta, aj pre teba ako klientku, veľakrát sa stane, že sa postavíš z lehátka, poďakuješ sa, zaplatíš a odídeš bez toho, že by si niečo povedala. Takto oberáš samú seba o kvalitnú službu a peniaze, salón sa nikdy nedozvie, že niečo nie je v poriadku a nebude mať dôvod na zlepšovanie svojich služieb.

Chyba č. 6 - Myslíš si, že živnostenský list je všetko, čo stačí na poskytovanie služieb

Každý rok opúšťajú školské lavice či rekvalifikačné kurzy stovky nových kozmetičiek. To ale neznamená, že sú hneď schopné poskytovať služby aspoň na priemernej úrovni.

Úroveň dosiahnutého vzdelania a schopnosť viesť salón je rôzna aj u spolužiačok, čo sedeli spolu v jednej lavici. Niekedy poskytne službu lepšie kozmetička, ktorá vyšla z rekvalifikačného kurzu, lebo ten kurz naozaj chcela vyštudovať, lebo kozmetika je pre ňu vášňou ako kozmetička, ktorá študovala strednú školu a kozmetika ju ničím výnimočným nakoniec neoslovila, ale robí to, lebo to študovala a nemá veľa iných možností.

Čo je dôležité, je chuť pracovať s vášňou pre kozmetiku, chuť sa neustále vzdelávať a zdokonalovať sa. Pýtaj sa svojej kozmetičky, aké má vzdelanie a ďaľšie školenia. Na aké školenia sa chystá, či sleduje nové trendy v kozmetike. Nie je nič horšie ako kozmetička aj s 20-ročnou praxou bez ďaľšieho záujmu o nové kurzy, nové poznatky.

Áno, čerstvý absolvent nevie poskytnúť dokonale vymazlenú službu aj s dokonale vymazleným servisom v jednom, jej vlastný salón na začiatku nebude hýriť luxusným zariadením a najnovšími prístrojmi. Veľakrát ale vie poskytnúť jednu časť rovnice zo začiatku tohto zoznamu (Hodnota = služba+servis+cena).

Aj čerstvý absolvent si zaslúži šancu na úspech. Je to hlavne v ich rukách ako sa vysporiadajú s požiadavkami trhu, klientiek a konkurencie.

Takýto salón ťa asi najviac osloví cenou, ktorá sa bude postupne s nadobudnutou praxou a novým vzdelaním postupne zvyšovať. Je iba na tebe, či dokážeš oceniť chuť začínajúcej kozmetičky o zdokonalovanie sa a ostaneš jej vernou - lojálnou klientkou alebo budeš znova vyhľadávať tú najlacnešiu službu v okolí.

Ale ver tomu, že kozmetička, ktorá na sebe bude neustále pracovať, sa stane vyhľadávanou kozmetičkou a v momente, keď ju opustíš, lebo si váži sama seba a zdvihla cenu, na tvoje miesto bude čakať v rade niekoľko nových nadšených klientiek, ktoré ocenia jej starostlivosť a pozornosť, ktorú im venuje.

Chyba č. 7 - Nezaujímaš sa o recenzie

Recenzie sú pre teba nájdeným pokladom. Vďaka recenziám si vieš urobiť základnú predstavu o salóne podľa toho, ako ho vidia a čo oceňujú ostatní klienti. Môžu to byť rôzne veci - prístup a parkovanie pri salóne, možnosť online rezervácie, individuálny prístup kozmetičky, jej odbornosť, relaxačné ošetrenie, božská masáž, interiér salónu... ako každý vyhľadáva rôzne služby, tak sú pre každého podstatné iné drobnosti.

Každý salón skôr či neskôr získa aj negatívnu recenziu, lebo nie každému bude vyhovovať daná služba či prístup. A je to tak v poriadku. Je recenzia objektívna či subjektívna? Reakcia salónu je profesionálna? Snažia sa nájsť riešenie či recenziu úplne ignorujú alebo ešte horšie odpoveď je skoro až vulgárna. Je ich oveľa viacej ako pozitívnych? Aj toto ti napovie veľa o danom salóne.

Dobrú skúsenosť a dobrú recenziu zanecháva oveľa menej ľudí. Za 10 dobrými recenziami sa môže schovávať až 50-60 veľmi spokojných klientov. Naopak zlú skúsenosť klient opíše skoro okamžite a ešte ju povie minimálne ďaľším 4 ľudom.

Salóny môžu požiadať svojich klientov, aby zanechali recenziu a opísali v nej, s čím sú v salóne spokojní, s čím im daný salón pomohol. Také recenzie sú písané od srdca a vedia pomôcť zorientovať sa novým klientom. Takú recenziu napíše veľmi spokojný, nadšený a verný klient s radosťou. 

Veľa salónov funguje aj na priame odporúčanie - ale aj tu platí, čo môže vyhovovať tvojej mame, sestre, svokre, kamarátke, kolegyni nemusí vyhovovať tebe. Salón môže byť tip top, len tebe nemusí vyhovovať systém služieb, servisu či cena. A vieš čo? Je to v poriadku.

Zhrnutie

Pre každú klientku, pre každé tvoje požiadavky a preferencie ohľadom servisu či ceny sa vždy nájde vhodný salón, je len a len na tebe čomu dávaš prednosť a akému salónu, akej kozmetičke sa zveríš do rúk.

Len si treba odpovedať na otázku, čo hľadáš, čo je pre teba podstatné, čo je pre teba už naopak obťažujúce. Čo očakávaš? Rýchlosť ošetrenia, cena, možnosť parkovania, kvalita služieb, vedieť čo a prečo robia tak ako to robia, poradenstvo, osobný prístup...? Tých otázok môže byť množstvo, niektoré ani nevieš, že sú pre teba podstatné a zistíš to až časom.

Nájsť dokonalú kozmetičku "stvorenú ako pre teba" môže chvíľku trvať. A keď ju už nájdeš a si so všetkým na 100% spokojná, ostaň pri nej. Lebo takú istú druhú už nenájdeš.