Ako si otvoriť vlastný kozmetický salón
Už ako malé dievča si pozorovala svoju mamu v kúpeľni, ako sa o seba starala a ty si potajomky chodila do jej krémikov? Či ako teenegerka si s kamarátkami preliezala všetky drogérie v okolí a robili ste si babské prespávačky s maskami na tvári? Alebo tvoj záujem o kozmetiku vznikol za iných okolností a ty si sa rozhodla, že si chceš otvoriť svoj vlastný kozmetický salón?
Máš za sebou štúdium či kurz a rozhodla si sa, že chceš začať pracovať na svojom sne - otvorenie vlastného kozmetického salónu či štúdia a nevieš ako na to. Pozrieme sa spolu čo ťa čaká, keď sa rozhodneš otvoriť si svoj salón.
Vzdelanie
Na Slovensku je kozmetik/kozmetička remeselná viazaná živnosť. Na otvorenie živnosti potrebuješ preukázať svoje vzdelanie, máš niekoľko možností:
- štúdium na strednej odbornej škole odbor kozmetik/kozmetička
- štúdium na strednej škole v príbuznom odbore alebo zdravotná škola (vtedy sa pri zakladaní vlastnej živnosti preukazuje aj min. 1 - 2 ročná prax v kozmetickom štúdium)
- akreditovaný kozmetický kurz
- štúdium kozmetiky na vysokej škole? - také bohužiaľ u nás neexistuje
Živnostenský úrad
Na začiatku tvojej hviezdnej kariéry potrebuješ navštíviť niekoľko úradov, medzi prvými to bude Živnostenský úrad a založíš si živnosť. Medzi ďaľšie možnosti patrí napríklad založenie s.r.o., ale my sa povenujeme tej najrozšírenejšej formy podnikania u nás medzi kozmetičkami - živnosti.
Úrad môžeš navštíviť osobne alebo elektronicky, na to si potrebuješ vybaviť občiansky preukaz s čipom a mať aktivované elektronické podpisy. Vtedy sa vieš prihlásiť na Slovensko.sk a postupovať podľa návodu na stránke alebo oslovíš firmu, ktorá to vybaví za teba. Skôr či neskôr sa elektronickej komunikácii s úradmi nevyhneš, tak začni tým, že si vybavíš elektronické podpisy, tam kde sa vybavujú občianske preukazy.
Všeobecné náležitosti na otvorenie živnosti sú:
- dosiahnutie veku 18 rokov
- spôsobilosť na právne úkony
- bezúhonnosť
Kozmetik/kozmetička je viazaná remeselná živnosť, kde preukazuješ odbornú spôsobilosť:
- výučným listom alebo iným dokladom o riadnom ukončení študijného odboru kozmetik/kozmetička
- alebo náhradným vzdelaním preukazujúcim odbornú spôsobilosť - osvedčenie o čiastočnej kvalifikácii (doklad o absolvovaní akreditovaného kurzu) a zároveň (jedna možnosť z "a alebo b")
- a) doklad o úplnej kvalifikácii (doklad o absolvovaní skúšky odbornej spôsobilosti pred Slovenskou živnostenskou komorou)
- b) alebo doklad o dlhoročnej praxi (zo zamestnania, minimálne 1 -2 ročná).
Takže na návštevu Živnostenského úradu si pripravíš:
- občiansky preukaz, preukaz poistenca zdravotnej poistovne
- maturitné vysvedčenie alebo výučný list
- alebo osvedčenie o čiastočnej kvalifikácii a osvedčenie o úplnej kvalifikácii alebo potvrdenie o zamestnaní - pracovná zmluva, zápočtový list či výplatné pásky.
Zdravotná poisťovňa
Zdravotné poistenie je potrebné platiť hneď od začiatku založenia živnosti. Na začiatku si zvolíš vlastnú výšku preddavkov, najmenej však minimálny preddavok stanovený pre daný rok. Raz ročne, pri podávaní daňového priznania sa preddavok zúčtuje podľa tvojho reálneho zárobku a stanoví sa nový preddavok na zdravotné poistenie na ďaľší rok.
Požiadaj rovno o elektronickú komunikáciu.
Sociálna poisťovňa
Voči Sociálnej poisťovni nemáš v momente založenia živnosti žiadne povinnosti, tie vzniknú až po podaní prvého daňového priznania - od júla nasledujúceho roka od založenia živnosti - pri prekročení ročnej minimálnej hranice príjmov. Sociálne poistenie si môžeš platiť dobrovoľne vo výške minimálneho poistného, je to vhodné keď si staršia a blíži sa ti tvoj dôchodkový vek.
Požiadaj rovno o elektronickú komunikáciu.
Úrad práce a sociálnych vecí
Ak si evidovaná na úrade práce a sociálnych vecí, musíš sa ísť odhlásiť pri založení živnosti z evidencie.
REPAS - je program na preplácanie ďaľšieho vzdelávania, v prípade že si evidovaná ako nezamestnaná. Viac info ti podá tvoja pracovníčka. Aj môj akreditovaný kozmetický kurz je možné takto preplatiť.
Daňový úrad
Úrad, ktorý určite nesmieš vynechať je Daňový úrad. Po prihlásení sa do evidencie dostaneš pridelené Daňové identifikačné číslo (DIČ), ktoré budeš uvádzať pri tvojích budúcich obchodných stykoch.
Odporúčam sa rovno zaevidovať na par. 7a - Príjem tovaru a služieb zo zahraničia (platená FB alebo google reklama, medzinárodný platobný terminál, nákup tovaru,... viac si povieme v časti "Účtovník".
Požiadaj aj o pridelenie registračého čísla na VRP a/alebo ORP - registračná pokladňa virtuálna (VRP) alebo fyzická (ORP). Chvíľu potrvá kým ti tieto údaje prídu.
Rovno požiadaj o elektronickú komunikáciu.
Keď už máš zriadený účet v banke, tiež ho môžeš rovno nahlásiť do evidencie. Nie je nevyhnutnosť mať podnikateľký účet zvlášť, ale odporúča sa to pre lepšiu prehľadnosť či budúce využitie podnikateľských programov bánk.
Podnikateľské formality máš za sebou a teraz sa ideme pozrieť na samotný salón.
Prevádzka
Hladať ideálnu prevádzku môžeš už od samotnej myšlienky založenia vlastného salónu. Urči si svoju ideálnu lokalitu. Či to bude blízko tvojho bydliska alebo na opačnom konci mesta či dokonca iné mesto, mestečko, dedinka je len na tebe a tvojich prepravných možnostiach. Moje odporúčanie je čo najbližšie k bydlisku :) Dokáže to naozaj ušetriť vzácny čas pri cestovaní.
Minimálne priestorové požiadavky na prevádzku:
Budeme teraz rozoberať takú možnosť, že si salón budeš otvárať sama pre seba, ty budeš jediná, kto v ňom bude pracovať.
Tvoj budúci salón musí spĺňať hygienické požiadavky na prevádzku starostlivosti o ľudské telo, ktoré určuje vyhláška č.554/2007 Z.z.
Tvoj salón musí mať zabezpečené:
- denné osvetlenie
- umelé osvetlenie
- vykurovanie
- vetranie
- prívod pitnej vody a teplej vody
- umývadlo v prevádzkovej miestnosti s odtokom pitnej a teplej vody
- výlevku na upratovanie
- toalety (ideálne priamo v prevádzke alebo dostupné z chodby, z ktorej sa do prevádzky vstupuje, tu môže byť aj tá výlevka či miestnosť na upratovacie pomôcky)
- miesto na priebežné uloženie odpadu a nebezpečného odpadu
Musíš vytvoriť podmienky pre:
- oddelené skladovanie čistej a použitej bielizne
- oddelené uloženie pomôcok na upratovanie
- oddelené uloženie civilného a pracovného odevu
- odloženie odevov klientov
- čakáreň pre klientov
Zariadenie musí mať ľahko umývateľné, hladké, nešmykľavé a bezšpárové podlahy. Steny v prevádzke musia byť ľahko čistiteľné, ideálne umývateľné a dezinfikovateľné. Celé vybavenie kozmetického salóna by malo byť ľahko čistiteľné a dezinfikovateľné.
Minimálny priestor na jedno kozmetické ležadlo je 6m2 a musí byť vzdialené aspoň 2m od miesta určeného na čakanie. Z toho vyplýva, že minimálny priestor na kozmetický salón je 10m2, ale ver mi, je to sakra málo. Ideál sa pohybuje okolo 18 - 25m2. Keď si chceš vytvoriť samostatnú čakáreň, samostatnú kabínu a svoje zázemie, tak hľadaj priestor o rozlohe 35 - 60m2.
Stavebný úrad a hygiena
Našla svoj priestor, kde si zariadiš svoj salón. Máš podpísanú nájomnú zmluvu a ideš do toho. Pred uvedením priestorov do prevádzky s najväčšou pravdepodobnosťou treba zmeniť účel využitia tohto priestoru na priestory "zariadenia starostlivosti o ľudské telo." Najjednoduchšia voľba je to rešiť cez portál Slovensko.sk, všetky podrobnosti nájdeš aj na stránke RÚVZ.
Následne môžeš začať svoj salón začať zariaďovať. Nezabúdaj, že aj zariadovanie má svoje pravidlá, musíš myslieť na podmienky vypísané vyššie. Mysli aj na umiestnenie doplnkových prístrojov (rozpísané nižšie) a prístrojov na ošetrenia. Je dobré mať premyslené, akým smerom chceš viesť svoj salón a tomu prispôsobiť aj dizajn. V luxusne a draho zariadenom salóne budú lacné služby ako päsť na oko a naopak, v jednoducho zariadenom salóne budú luxusné služby nezodpovedajúce prostrediu. Ale ver tomu, že každá varianta si nájde svojho klienta, tak ako sa predávajú Dacie tak isto sa predávajú Mercedesy a aj iné značky, to isté platí aj o salónoch a ich službách.
Je úplne v poriadku si na pomoc zavolať interierového dizajnéra alebo hľadať inšpiráciu na Pintereste. Dôležité bude, aby si sa v salóne cítila príjemne ty, lebo tam budeš tráviť hodiny a hodiny času.
Nezabudni, že medzi povinnú výbavu v salóne patrí aj lekárnička. A nástenné hodiny oceníš pri ošetreniach.
Výber kozmetiky a prístrojov, iný dodávatelia
Na škole alebo kurze si pracovala s nejakou kozmetikou, na začiatok je to dobrá voľba, poznáš jednotlivé produkty a postupy. Keď to nie je tvoja voľba, chceš niečo iné, určite ste mali aj prezentácie rôznych kozmetických značiek, poprípade spusti pátranie po tej tvojej srdcovej záležitosti. Na výber je naozaj veľké množstvo a denno denne pribúdajú nové značky. Do salónu patrí profesionálna značka, nie výber z DMky a už teraz pozeraj na to, či je značka dostupná na internete na voľný predaj alebo je to značka, ktorú si klientka môže kúpiť iba v salóne. Vo veľmi blízkej budúcnosti to pocítiš ako veľmi dôležité. Viac nájdeš v článku Ako si vybrať kozmetiku do salónu.
Prístroje - keď máš jasnú predstavu o tvojom salóne, tak vieš že či chceš pracovať s prístrojmi alebo nie. Medzi také must have patria ultrazvuková špachtľa a ozonizér. Využiješ na 99%-tách svojich klientiek.
Medzi ďalšie obľúbené patria ultrazvuk, neinvazívna a invazívna mezoterapia, rádiofrekvencia, mikrodermabrázia, galvanická žehlička, mikroprúd či karboxyterapia, led svetlo a biostimulačný laser. Každý prístroj má svoje výhody aj nevýhody, ale je dôležité vyberať kvalitné prístroje. Radšej nekupovať hneď na začiatku, ale postupne si na neho našetriť. Pred samotnou kúpou si môžeš urobiť medzi klientkami dokonca aj malý prieskum, či by mali o také ošetrenia záujem.
Medzi doplnkové prístroje, ktoré sa oplatí mať v salóne zase patria - ultrazvuková čistička nástrojov, zohrievač uterákov alebo naparovač, lupa so svetlom, zohrievač depilačných voskov, parafínová vanička alebo termorukavice. Sterilizátor nie je nevyhnutnosť ale určite sa oplatí nad ním porozmýšať. Na túto tému mám samostatný odborný seminár - Sterilizácia či dezinfekcia v kozmetickom salóne, kde ťa rada uvítam, keď ťa táto téma viac zaujíma.
Medzi ďaľšie povinnosti na začiatku patrí aj nájsť si dodávateľa, ktorý spracúvavá nebezpečný odpad ako ihly, hlavice z invazívnej mezoterapie a iný jednorázový biologicky - nebezpečný odpad. Viac k téme o odpadoch nájdeš na Slovensko.sk.
Veľa spotrebného materiálu kúpiš aj v bežných obchodoch, lekárňach či drogériách či v špecializovaných skladoch pre kozmetiku, kaderníctvo, pedikúru ale aj pre lekárne a lekárov.
Prevádzkový poriadok
Prišla si do bodu, že máš zariadený salón, vybratú značku kozmetiky a každú chvíľku budeš chcieť otvoriť a privítať svoje prvé klientky. Ešte ťa čaká zopár povinností, medzi tými dôležitými je napísať si prevádzkový poriadok. Podľa neho budeš postupovať pri prácach v salóne a je to pevná súčasť dokumentov potrebných k otvoreniu. Presný návod a vzor na stiahnutie prevádzkového poriadku nájdeš v ďaľšom článku na blogu. Prevádzkový poriadok dopĺňaš vždy pri kúpe nového prístroja alebo pri novej zásadnej zmene vo fungovaní tvojho salónu.
Cenotvorba
Už máš vybratú svoju kozmetickú značku, určila si si svoju pracovnú dobu (naozaj si nastav pevné hranice hneď na začiatku od do), tak teraz je načase rozobrať si aj cenník. Cenotvorba je dôležitá pre každú kozmetičku, aby bola prosperujúca, zarábajúca a nevyhorela po pár mesiacoch s tým, že robí od nevidím do nevidím a peňaženka prázdna. Do cenotvorby je potrebné zahrnúť naozaj všetko, od svojej rannej kávy, cez produkty až po tvorenie si rezervy.
Lebo ty ako živnostníčka nemáš výplatu, ktorá ti cinkne každý mesiac na účet. Ty si svoju výplatu musíš zarátať do ceny za každé jedno ošetrenie a s každou jednou klientkov si ju postupne a poctivo odpracovať. Musíš vedieť zaplatiť každý mesiac nájomné, odvody, deťom školské poplatky, ale musíš vedieť nakúpiť aj nový tovar za ten, ktorý si už minula, poprípade si našetriť na nové školenie či nový kozmetický stroj. Ale taktiež sa musíš vedieť z niečoho najesť a obliecť.
Cenotvorba je naozaj veľmi dôležitá, preto sa jej venujem aj na samostatnom odbornom seminári, kde ťa rada uvidím a pomôžem ti so správnym nastavením cien podľa tvojej reálnej spotreby. Nie podľa cenníku salónov v okolí.
Nahlásenie prevádzky miestnemu úradu, ohlásenie na hygienu
Tesne pred otvorením, naneskôr v deň otvorenia si musíš splniť ohlasovaciu povinnosť voči hygiene, kde podáš písomne Oznámenie o začatí prevádzky. V minulosti sa čakalo aj na schválenie, ale od 21.7.2020 je platný a účinný zákon č. 198/2020 Z. z., ktorý hovorí o tom, že otvorenie prevádzky stačí iba oznámiť a netreba čakať, môže sa začať hneď pracovať. Samozrejme prevádzka musí spĺňať predpísané štandarty.
Oznámenie obsahuje:
- obchodné meno, právnu formu, sídlo a identifikačné číslo, ak bolo pridelené, ak ide o právnickú osobu; meno, priezvisko a bydlisko a identifikačné číslo, ak bolo pridelené, ak ide o fyzickú osobu - podnikateľa,
- miesto prevádzky
- názov prevádzky
- špecifikáciu činnosti v priestoroch prevádzky
- dátum začatia činnosti v priestoroch prevádzky
- prevádzkový poriadok
- zmluva o odvoze nebezpečného biologického odpadu (ak je potrebná)
Prevádzku a otváracie hodiny nahlasuješ taktiež na Živnostenskom úrade, mestskom alebo obecnom úrade (môže sa líšiť v jednotlivých mestách). A keď už si na úrade, tak jedným šupom sa môžeš prihlásiť aj na smeti (ak ich nemáš zahrnuté ako súčasť prenájmu). Prevádzku nahlasuješ aj na Daňový úrad, ale v rámci zjednodušenia byrokracie toto oznámenia za teba urobí Živnostenský úrad (opýtaj sa na to pracovníčky, kam všade to oni zahlásia).
Povinné označenie prevádzky
Na dverách tvojej prevádzky či na dobre viditeľnom mieste sa musia nachádzať tieto informácie:
- názov prevádzky
- adresa prevádzky
- otváracie hodiny (stále odporúčam na objednávku)
- zodpovedná osoba
- adresa prevádzkovateľa
- oznámenie o zákaze fajčenia - zákon č. 277/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov hovorí, že podnikateľ je za účelom splnenia povinností týkajúcich sa ochrany nefajčiarov predovšetkým povinný upozorniť verejnosť na zákaz fajčenia stanoveným označením
V rámci korony pribudli nové povinnosti s označovaním, tieto je potrebné si sledovať priebežne podľa aktuálnej situácie (vstup s rúškom, počet ľudí na prevádzke, infoplagát o prijatí dotácie,...).
Keď máš k dispozícii poštovnú schránku, tak ju taktiež nezabudni označiť názvom salónu a menom.
Otváracie hodiny
Otváracie hodiny si jednoznačne nastav na objednávku.
Keby si si dala pevné otváracie hodiny ako "pon-pia od 8:00 do 18:00", viaže sa na to zopár povinností - ako napríklad musíš mať stále otvorené a sedieť tam aj keď nikoho práve nemáš objednaného. Ako v obchode, musíš dodržiavať otváracie hodiny. Neprítomnosť musíš vypísať aspoň 1 deň vopred a umiestniť to k otváracím hodinám. Nesrandujem. Kontrola tiež môže prísť kedykoľvek, aj počas ošetrenia. Oni môžu prísť aj tak kedykoľvek, ale aspoň sa objednajú vopred a nebudú ťa rušiť uprostred práce s klientkou.
Môžeš aj takto: na objednávku v čase od 8:00 do 18:00 - aj vlk bude sýty aj ovca celá - klientky budú vedieť v akom časovom rozmedzí sa môžu objednávať a ty nemusíš nikomu oznamovať krátku či dlhšiu neprítomnosť z hocijakého dôvodu.
Identita, web stránka, sociálne siete
Začni si budovať aj svoju identitu. Vymysli si svoj názov pre salón, vytvor si logo a jednoduchú prezenčnú web stránku, založ si FB stránku, Instagram či TikTok, zaregistruj sa na Google moja firma (záleží, čo je tvojmu srdcu blízke). Všade vystupuj pod rovnakým názvom, ustál si svoje farby, nájdi si svoj štýl.
Tu platí nekopíruj, iba sa inšpiruj a buď autentická. Nemusíš byť aktívna denno denne, ale mala by si byť ľahko identifikovateľná. Nezabúdaj uvádzať svoje kontaktné údaje - adresa salónu, mesto(!) a telefónne číslo sú alfa-omegou všetkých informácií. Natrafila som na celý kopec fb stránok, kde nebola napísaná adresa salónu, také stránky som si síce pozrela, ale určite som nemala chuť hrať sa na detektíva a zisťovať v ktorom meste sídli salón, radšej som si našla taký, ktorý mal adresu uvedenú.
Sociálne siete sú silný nástroj, určite je dobré sa im venovať, ale základom by mala byť jednoduchá web stránka, kde potencionálny klient nájde všetko na jednom mieste - kto si, čo robíš, kde ťa nájdu, portfólio tvojich služieb, cenník, ako ťa môžu kontaktovať. V budúcnosti si vieš na stránke vybudovať aj malý eshop pre tvoje klientky. Dnes si vieš web stránku urobiť aj sama (napríklad cez webnode.sk), keď si technický antitalent, tak oslov profíka.
Na riešenie grafických prvkov existuje jeden veľmi obľúbený online nástroj - Canva - ľahko a intuitívne sa v nej pracuje.
Viac o propagácií a marketingu si prečítaj v článku Marketing v kozmetickom salóne.
Rezervačný systém
Ruky, nohy bozkávam tomu, kto vymyslel online rezervačné systémy. Naozaj. Odbremení ťa to od množstva telefonovania, vypisovania správ, smsiek. Ale aj zmeškaných termínov, lebo zväčša tieto systémy klientom rovno pripomienkujú ich termín alebo sa im termíny prepíšu do ich kalendára v telefóne a pripomienkuje ich on.
Koľkokrát ťa napadlo v noci pred spaním, že by si potrebovala ísť na kozmetiku? Pedikúru? Tak ako si rezervuješ dopredu letenku a hotelovú izbu, keď ideš na dovolenku, tak isto si môžeš rezervovať svoj termín na kozmetické služby. A kľudne aj o polnoci, keď si na to práve spomenieš. Lebo do rána je ďaleko, a tam aj tak začne kolotoč každodenných poviností. Takže vytesať do kamena - REZERVAČNÝ SYSTÉM. Milujem ho :)
Nájdeš veľa možností, od samostatných sytémov cez rezervačné portály až po tú možnosť nechať si spraviť takú aplikáciu na mieru. Ale kroťme sa, stačí pozrieť na tie najpoužívanejšie a niečo si určite vyberieš - www.bookio.sk, www.fresha.com, www.visblee.sk, www.myfox.cz, reservanto, booqme, supersaas, reenio, reservio, reservanto, calendiari.com, rezervujsi...
Od free verzií až po platené verzie, ale ver mi, toto si chceš zaplatiť. Ja preferujem samostatné systémy, ale aj taký rezervačný portál môže byť zaujímavý, len pozor na to, aby bol portál funkčný (napr. https://beautyclick.sk/ - tam ťažko nájdeš salón, ktorý tento rezervačný portál naozaj využíva - a do takého "bordelu" svoju klientku odkazovať nechceš). Na začiatku ti nastavenie chvíľku potrvá, určite to stojí za to. A už len šíriť do sveta rezervačný link (to znamená umiestniť odkaz na všetky sociálne siete a web stránku) a hurááá čakať na svoju prvú online rezerváciu.
Platobný terminál
Ďaľšie MUST HAVE je mať platobný terminál. Len sa pozri sama na seba, ako často platíš kartou. A chceš toto odoprieť tvojím klientkám? Má to viacej výhod ako nevýhod:
- klientka nebude musieť na poslednú chvíľu hľadať bankomat (a kvôli tomu meškať)
- dokáže ti to zvýšiť tržby a tým celkovo tvoj zisk - vieš klientke ponúknuť exkluzívnejšie ošetrenie ako základné (ver tomu, že iba, na také si vybrala hotovosť)
- vieš klientke odporučiť krémy a séra na domácu starostlivosť, aby mala čo najkrajší výsledok z ošetrení a rovno si ich môže odniesť so sebou domov
- vieš jej ponúknuť zakúpenie poukážky ako vhodný darček pre svokru, mamu, sestru, kamarátku... pred blížiacim sa sviatkom (áno, aj také témy sa rozoberajú za dverami salóna)
- klientku "menej bolí" keď platí kartou za exkluzívnejšie ošetrenia - v lepšom prípade platí partnerovou kartou, zväčša ale svojou. Je to psychológia peňazí. Platí to rovnako aj na nás nielen na naše klientky :), keď ideš do obchodu a platíš kartou, minieš viac ako keď máš v peňaženke 20€ a to je tvoj limit.
Nevýhodou je poplatok, treba na to myslieť pri cenotvorbe a to, že peniaze nemáš k dispozícií okamžite, ale zväčša až jeden až tri dni po platbe.
Už nejaký rok používam platobný terminál SumUp
a teda viem ti ho odporučiť, som s ním spokojná. Ale tých možností je znova viacej - SaltPay, Dotypay alebo Globalpayments či oslov svoju banku, akú ponuku ti vedia urobiť.
Keď terminál nie je tvoja voľba, tak aspoň si vytlač do salónu QR kód z tvojho účtu a umožni klientkám priamu platbu z účtu na účet. Túto voľbu niekedy využívam, keď sa mi napríklad vybije alebo rozbije terminál (no čo už, šikovná som), ale niektoré klientky si to pýtajú aj samé.
Keby sme išli ďalej, tak za zváženie stojí aj platba kryptomenami, ale v tejto téme som stále ako Alenka v ríší divov, ale keď si sa pri tejto vete nestratila, tak budeš vedieť, čo s tým.
Účtovníčka, účtovný program
Účtovníctvo a dane môžu byť tiež veľmi "zábavná" vec. Tam mám jedinú radu - nájdi si účtovníčku alebo fešného účtovníka. Ideálne ešte pred založením živnosti. Howk, inú radu nemám. Fakt si ju choď hľadať už teraz, ušetrí ťa to zopár pokút, nervov, kopec hodín nad papiermi a číslami a fliaš prosecca vypytých len tak.
Účtovník/čka sa vyzná v najnovších nariadeniach, vie ťa usmerniť, čo všetko môžeš a nemôžeš v rámci podnikania robiť, vie ti vo veľa veciach dať tipy a rady, pozná termíny na podanie daní a vie tie tlačivá správne vyplniť - okrem bežného daňového priznania typu B, sa môžeš pozrieť na to, či sa ti oplatí zaradiť do majetku firmy napríklad auto. Pozor, tiež je okolo toho nejaká administratíva, nejde to len tak. Určite ju aktívne budeš potrebovať pri príjmoch tovaru a služieb zo zahraničia, par. 7a, chceš nechceš, tieto služby budeš na 99% využívať (stačí ak si zaplatíš reklamu na FB, google, Instagrame). Takže znova - nájdi si účtovníčku alebo fešného účtovníka. Ten ti potom poradí aký účtovný program máš používať, keď ho budeš na niečo používať.
Zdravotná spôsobilosť
Aby si mohla vykonávať ošetrenia v salóne, potrebuješ byť zdravá. Túto zdravotnú spôsobilosť preukazuješ zdravotným preukazom, ktorý ti vystaví tvoj obvodný lekár na základe vykonanej prehliadky. Podmienky určuje §22 vyhl. MZ SR 585/2008 Z.z.
Hudba v salóne
Medzi povinnosti patrí sa prihlásiť do SOZA - Slovenský ochranný zväz autorský. Je to poplatok za púšťanie hudby v salóne cez rádio, TV ale aj online cez streamovacie služby. Tento poplatok sa platí za akékoľvek púšťanie hudby. Stačí ak sa v tvojom salóne nachádza akékoľvek zariadenie schopné reprodukovať hudbu (rádio, TV, notebook, PC, smartfón, ...).
Ďaľšou organizáciou na výber poplatkov za hudbu je Slovgram, ktorá zastupuje už priamo slovenských umelcov. Vyberá poplatky podľa Autorského zákona 185/2015 Z. z..
Platiť si streamovaciu službu nestačí, nemá to nič spoločné s autorskými poplatkami.
Kým si sama v salóne, tak nemusíš platiť RTVS, ale keď v budúcnosti začneš zamestnávať, tak sa nevyhneš týmto poplatkom (od 5 zamestnancov).
PS: Je jedna možnosť ako sa týmto poplatkom vyhnúť a to je kúpenie si licencovanej hudbu priamo od autora, ale v tvojom salóne by sa nemohol vyskytovať žiaden iný prístroj ako samostatný (iba) prehrávač tej hudby, teda ani tvoj smartfón.
Väčšinu povinností máš za sebou
Väčšinu povinností máš už za sebou, nie je toho málo, ale pozri sa, koľko salónov je v tvojom okolí, takže vieš, že to nie je nemožné. Veľa inštitúcií stačí navštíviť alebo osloviť iba raz - dvakrát. Poprípade pri otváraní salónu, potom zas pri (nedajbože) rušení salónu. S veľa povinnosťami ti pomôže aj účtovník.
Keď si z toho jeleň, tak sa rada s tebou o otváraní salónu porozprávam na praktickom seminári, kde sa dozvieš omnoho viac detailnejších informácií.
Ďaľšie tipy a praktické rady nájdeš aj v ďaľšom článku - Marketing v kozmetickom salóne alebo v článku Zariaďujem kozmetický salón
Už iba také malé PS:
A kedže aj ja som človek z masa a kostí, a teda ešte aj matka a kozmetička (v preklade - mám sakra málo času na kľudné písanie, zväčša v noci alebo medzi klientkami) tak tento článok píšem postupne a v priebehu ďaľších pár dní ho doplním. Tak isto budem dopĺňať aj iné články, na ktoré sa v texte odkazujem ale ešte nie sú (ako si asi zistila) funkčné.
Prihlás do newslettra nižšie a ja ti dám vedieť keď napíšem nový zaujímavý článok, pripravím nový kurz alebo vypíšem nové termíny na kurzy. Stiahni si aj krátky ťahák, aby si nezabudla na žiadnu inštitúciu či povinnosť.